LOGOS METODIK SVERIGE
LARS
ARONSSON
Senior Konsult inom utbildning, pedagogisk framställan och föreläsningsteknik
med fokus på internutbildning
Unika färdigheter:
Ett brokigt yrkesliv har tagit mig från arbete som mekaniker, via yrkeslärare på gymnasiet och universitetsadjunkt till utbildningsansvarig för operatörerna på Svenska kraftnät. Min vardag har sedan 2008 bestått i att utveckla kurser och arbeta med att kompetenssäkra operatörer.
När jag nu tar historien vidare med Logos Metodik Sverige är min drivkraft att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter.
En tisdagsmorgon, jag tror det var 1987, insåg jag att det måste finnas mer än tvåskift på en stålindustri i Nybro. Ringde Prefekten på Sjöfartshögskolan i Kalmar som efter några turer hälsade mig välkommen, det var enklare då…Under 4 år utbildade jag mig till Driftingenjör Kraft och Värme, och blev färdig i exakt rätt tid för att uppleva 90-talets första kris. Under ett inhoppsjobb på vattenverket fick jag utan förvarning en gymnasieklass på studiebesök, efteråt kom läraren tillbaka och undrade om jag var intresserad av ett lärarvikariat, javisst, sa jag. Efter det ettåriga vikariatet blev det servicetekniker på ABB i 9 år, men när omorganisationerna stod som spön i backen kom nästa insikt.
Dags att göra något annat.
Malmö Högskola blev nästa anhalt, lärarbehörigheten för yrkeslärare inhämtades och därpå följde 6 år som yrkeslärare på gymnasiets El- och Energiprogram. När jag sedan fick jobb som universitetsadjunkt på Sjöfartshögskolan i Kalmar kändes det som att cirkeln var sluten. Om inte någon begått misstaget att lämna Jobb-bilagan kvar på kaffebordet hade jag säkert verkat där fortfarande. När Svenska kraftnät beskrev personen de behövde för att ta rollen som utbildningsansvarig var inte valet svårt, och åren som följde blev både givande och stimulerande.
Operativ ledning av kursutveckling och -genomförande tillsammans med kravställning av köpta utbildningar blev vardag. Tidigt blev jag Svk:s representant i det nordiska övningssamarbetet där jag fick en tongivande roll i utvecklingen av övningsmetoder för de nordiska TSO:erna. Uppdraget var att utveckla, planera och genomföra gemensamma övningar i syfte att stärka kontrollrumsoperatörernas kompetenser.
Samarbetet med övriga europeiska TSO:er gav mig, förutom nöjet att ingå i arbetsgruppen, ett flertal tillfällen att föreläsa över ämnet "Strategisk utbildning och övningsverksamhet inom elkraftbranschen".
Arbetet med att ta fram en process för operatörscertifiering enligt EU:s krav blev en utmaning. Det var inte tillräckligt att göra en kompetensinventering, det behövde också fastslås vad en operatör egentligen ska ha för kompetenser. Många behövde tänka nytt i en konservativ bransch... och helt plötsligt blev det tal om att mäta kunskapen!
I valet att gå min egen väg tar jag med mig vetskapen om min pedagogiska skicklighet och känslan för professionellt relationsbyggande. Jag kommer också att förvalta mitt engagemang i lärandefasen och vetskapen om det goda ledarskapets betydelse för all verksamhet.
//L
Copyright @ All Rights Reserved